Studium upadku nowojorskiej giełdy

Jeszcze kilkanaście lat temu nowojorska giełda papierów wartościowych (New York Stock Exchange) dominowała w USA i na świecie (utrzymywała tę dominującą pozycje przez ponad sto lat). Miała 80 proc. krajowego rynku. Dziś to tylko 24 proc. Jak doszło do takiej zmiany tłumaczy Walter Mattli w książce „Darkness by Design: The Hidden Power in Global Capital Markets”.

Czytaj dalej >

Nadchodzi globalny kryzys większy niż w 2008 r.

Tradycyjne sklepy umierają. W 2017 r. tylko w USA zamknięto o jedną czwartą więcej tradycyjnych sklepów, niż w rekordowym 2008 r. To może doprowadzić do globalnego kryzysu, większego niż ten sprzed dekady – pisze Mark Pilkington w książce „Retail Therapy: Why The Retail Industry Is Broken – And What Can Be Done To Fix It”.

Czytaj dalej >

Giełda spełnia kryteria piramidy finansowej – twierdzi autor książki „Ponzi Factor”

Giełda bardzo przypomina piramidę finansowej, ponieważ jest to system, w którym większość zysku obecnych inwestorów pochodzi z gotówki płaconej przez innych inwestorów – pisze Tan Liu w książce „The Ponzi Factor: The Simple Truth About Investment Profits”.

Czytaj dalej >

Jak być bogatym i niczego (formalnie) nie posiadać

”Tak naprawdę to nigdy nie zostajesz właścicielem zegarka Patek Philippe. Ty tylko dbasz o niego zanim nie przejmie go kolejne pokolenie”. Ten cytat z reklamy luksusowych czasomierzy idealnie oddaje filozofię wyznawaną przez bardzo wiele zamożnych osób, które – na papierze – niczego wartościowego nie posiadają. Pisze o tym Nicholas Shaxson w książce „The Finance Curse: How global finance is making us all poorer”.

Czytaj dalej >

Dlaczego firmy z dużym udziałem menadżerów w akcjonariacie są warte mniej?

Firmy z dużym udziałem menadżerów w akcjonariacie są warte mniej a umieszczenie akcji firmy w indeksie podnosi cenę walorów o 6 proc. – to tylko niektóre z wniosków z najnowszych badań naukowych dotyczących rynku kapitałowego.

Czytaj dalej >

Inwestorzy znaleźli zaskakująco szybko rozwijający się rodzaj spółek

Osiem razy szybciej zwiększają przychody firmy, które sprzedają swoje usługi w formie subskrypcji. Na przykład w 2020 r. 80 proc. oprogramowania będzie sprzedawane w ten sposób – piszą Tien Tzuo i Gabe Weisert w książce „Subscribed: Why the Subscription Model Will Be Your Company’s Future – and What to Do About It”.

Czytaj dalej >