Komu wierzyć?

W ostatnim roku media sporo uwagi poświęciły shrinkflacji i skimpflacji. Są to dwie metody faktycznego podwyższania kosztu produktu dla konsumenta bez podnoszenia ceny. Shrinkflacja to sprzedawanie za tę samą cenę mniejszej ilości produktu – mrożona pizza ma średnicę o 1 cm mniejszą. Skimpflacja to sprzedawanie za tę samą cenę gorszego produktu – mrożona pizza ma 6 plasterków salami zamiast 8 plasterków.

Czytaj dalej >

Inwestorzy uwielbiają motywy inwestycyjne

Nie jest tajemnicą, że część uczestników rynku akcyjnego kieruje się motywami spekulacyjnymi: chcą możliwie szybko osiągnąć wysokie zyski. Ta grupa inwestorów wypatruje więc rajdów w gorących segmentach rynku z nadzieją, że skutecznie się pod nie podłączy.

Motywy inwestycyjne są więc zjawiskiem jakby stworzonym na potrzeby spekulacyjnie nastawionych inwestorów. Tworzą gorące segmenty rynku, w których jedna iskra w postaci komunikatu spółki lub artykułu prasowego wystarczy by wywołać dynamiczny ruch w górę.

Czytaj dalej >