Rząd zaproponował zmiany w ustawie o IKZE. Na pierwszy rzut oka wyglądają nieźle. Sprawdźmy jednak dokładnie, jak zmienią atrakcyjność tego produktu.
W swojej analizie oprzemy się na kilku kryteriach zaproponowanych w 2012 roku w pierwszych dwóch częściach tematu „IKE czy IKZE„.
Pierwsze kryterium oceny: Limit wpłat i ich dostępność.
Na IKE w 2013 możemy wpłacić maksymalnie 11.139 zł, natomiast na IKZE 4.231,20 zł. Jednak w drugim przypadku limit zależy od naszych zarobków. Propozycja rządowa zmian dla IKZE: jednakowy limit dla wszystkich, niezależny od wysokości wynagrodzenia – 120% średniego wynagrodzenia (obecnie ok 4,5 tys. zł). Dalej z IKZE będą mogli korzystać tylko płacący podatki (i to nie wszyscy np. mundurówka, sędziowie, prokuratorzy nie będą mieli tej możliwości), IKE jest dla wszystkich. Wprowadzenie jednolitej stawki dla wszystkich, spowodowała, że IKZE jest dostępne teraz dla służb mundurowych, sędziów, prokuratorów, rolników itd.
Ocena: Dla inwestora z aktywami do 5 tys. zł, płacącego podatki – remis, dla inwestora powyżej 5 tys. zł przewaga IKE z uwagi na ponad dwukrotnie wyższy limit wpłat.
Drugie kryterium oceny: Bieżące kryterium podatkowe.
To jest bezdyskusyjny atut IKZE. Możemy wpłaty odliczyć od podstawy opodatkowania. Na obu kontach nie płacimy podatku od dochodów finansowych (podatku nazywanego potocznie – belką). W przypadku podatku od bieżących przychodów, maksymalne odliczenie dla inwestora wpłacającego ok 4,5 tys. zł to 855 zł.
Ocena: Zdecydowana przewaga IKZE, ale patrz kryterium szóste.
Trzecie kryterium oceny: Dostępność wypłat.
Co zrobić, gdy potrzebujemy pieniędzy, a one są na IKE czy IKZE? IKE daje możliwość zwrotu lub częściowego zwrotu do wysokości wpłaconych środków po zapłaceniu podatku belki lub wypłaty – wtedy można wypłacić wszystko po zapłaceniu podatku. Przy IKZE możliwa jest tylko wypłata w całości – podatku belki nie zapłacimy, ale środki pieniężne są dopisywane do naszego dochodu i tu jest problem. Jeśli uzbieramy znaczącą kwotę, możemy zapłacić podatek według wyższej skali podatkowej. Z drugiej strony, jeśli odliczaliśmy na IKZE, będąc w wyższym progu podatkowym, a w bieżącym roku nasze dochody są niższe to uzyskamy dodatkowe zwroty z inwestycji (przykładowo odliczyliśmy środki według stawki 32%, zapłacimy podatek według 18%). Dostępność wypłat jest dość istotna w tak długim okresie oszczędzania, a jednocześnie broni nas przed zakusami polityków.
Ocena: Remis ze wskazaniem na IKE (elastyczność), IKZE korzystne w specyficznej sytuacji zmiany progów podatkowych.
Czwarte kryterium oceny: Końcowe opodatkowanie i dostępność bez utraty ulgi.
Przy IKE nie zapłacimy podatku po uzyskaniu uprawnień (60 lub 55 lat przy uzyskaniu uprawnień emerytalnych). Przy IKZE zapłacimy podatek według stopy opodatkowania 10% (istotna zmiana propozycji rządowej w stosunku do obecnej sytuacji, gdy dochody z IKZE łączyły się z innymi naszymi dochodami osiągniętymi w bieżącym roku). Wypłacić w ratach możemy po osiągnięciu 65 roku życia.
Ocena: Przewaga IKE, ale patrz kryterium szóste.
Piąte kryterium oceny: Dziedziczenie środków.
Nie płacimy podatku od spadku i darowizn, ale przy IKZE płacimy podatek na zasadach ogólnych lub transfer na swoje IKZE i podatek dopiero na koniec własnego IKZE. IKE jest nieopodatkowane niezależnie od tego czy wypłacamy wszystko, czy przenosimy na swoje konto IKE.
Ocena: Przewaga IKE.
Szóste kryterium oceny – najważniejsze: Matematyka.
Zakładamy te same wysokości progów podatkowych i wypłatę w ratach, tak aby nie płacić według wyższej stawki podatkowej. Przeliczając równoważne wpłaty na IKE i IKZE wychodzi nam …
c.d.n.
Paweł Kolek
Niezależnie, DM BOŚ S.A. zwraca uwagę, że inwestowanie w instrumenty finansowe wiąże się z ryzykiem utraty części lub całości zainwestowanych środków. Podjęcie decyzji inwestycyjnej powinno nastąpić po pełnym zrozumieniu potencjalnych ryzyk i korzyści związanych z danym instrumentem finansowym oraz rodzajem transakcji. Indywidualna stopa zwrotu klienta nie jest tożsama z wynikiem inwestycyjnym danego instrumentu finansowego i jest uzależniona od dnia nabycia i sprzedaży konkretnego instrumentu finansowego oraz od poziomu pobranych opłat i poniesionych kosztów. Opodatkowanie dochodów z inwestycji zależy od indywidualnej sytuacji każdego klienta i może ulec zmianie w przyszłości. W przypadku gdy materiał zawiera wyniki osiągnięte w przeszłości, to nie należy ich traktować jako pewnego wskaźnika na przyszłość. W przypadku gdy materiał zawiera wzmiankę lub odniesienie do symulacji wyników osiągniętych w przeszłości, to nie należy ich traktować jako pewnego wskaźnika przyszłych wyników. Więcej informacji o instrumentach finansowych i ryzyku z nimi związanym znajduje się w serwisie bossa.pl w części MIFID: Materiały informacyjne MiFID -> Ogólny opis istoty instrumentów finansowych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w instrumenty finansowe.