Trader – ekspert w wielu wymiarach, część 2

Kolejna profesja, w której trzeba osiągnąć biegłość jako trader to oczywiście:

          2. Analityk

 

   Tutaj podobnie jak w przypadku przedsiębiorcy/biznesmena nie ma wyjątku, co oznacza, że bez wyuczenia się przynajmniej pewnych podstaw analizowania, szansa na sukces końcowy jest dość marna.

Rodzajów możliwych analiz i analityków związanych z przemysłem giełdowym jest dość sporo i oznaczają się zwykle dość wąską specjalizacją. Dlatego nie wskazuję które konkretnie szlify trzeba zdobyć; chodzi w przypadku inwestora/tradera o zdobycie wiedzy i doświadczeń w przynajmniej takich zadaniach jak:

  • gromadzenie lub dostęp do poprawnych jakościowo danych i informacji,
  • przysposobienie wiedzy i narzędzi do ich katalogowania, łączenia/dzielenia, oceny, przetwarzania, interpretowania,
  • układanie na ich podstawie hipotez, scenariuszy czy modeli decyzyjnych,
  • tworzenie po ich obróbce sygnałów, decyzji, prognoz,
  • kontrola jakości podjętych na ich podstawie decyzji, prowadząca do korekt, usprawnień, rozwoju, większej kompleksowości,
  • podnoszenie kwalifikacji przez poznawanie co raz to nowszych lub innych narzędzi i sposobów przetwarzania danych i informacji.

Dla początkujących wyglądać to może przerażająco serio i może nieco skomplikowanie, ale tylko w reklamach wszystko bywa proste i zyskowne.

W praktyce może to czasem przyjść na tyle niezauważenie, że człowiek sam wpada w zdumienie, że pełni rolę analityka. Trochę jak w dowcipie o kimś, kto się zdumiał, że na co dzień mówi prozą. Profesjonalne podejście wymaga jednak włożenia nieco wysiłku.

W najprostszej wersji ‘tradera-analityka’ można po prostu nasłuchiwać rynku oraz/lub obserwować wykres, i na tej podstawie użyć swoich dotychczasowo nabytych umiejętności do generowania intuicyjnych decyzji o kupnie/sprzedaży. Zwykle jednak kończy się to porażką i koniecznością poznania nieco bardziej profesjonalnych metod analitycznych.

Ich efektem ma być znalezienie Graala, czyli swojej własnej wersji PRZEWAGI rynkowej. To zestaw działań, które w sposób świadomy, w jakiejś mierze automatyczny oraz przemyślany i przetestowany pomagają osiągnąć zyskowność w długim terminie.

Sama analiza to tylko produkt wejściowy w użyciu Przewagi, którego w związku z tym nie da się obejść czy pominąć. W pewien sposób to ‘input’ unikalny dla tej branży. Oczywiście chirurg również musi być analitykiem (przetwarzanie danych o zdrowiu pacjenta i informacji o możliwej terapii), jak i pilot F-16 (dane pogodowe, geo-lokalizacyjne, stan maszyny). W przypadku analiz giełdowych unikalność jest jednocześnie ich największą bolączką, trapią je bowiem spora nieliniowości i niestacjonarność procesów. To oznacza w skrócie, że podobne zdarzenia wywołują inne efekty co do kierunku i/lub siły. Gdyby nie to, każdy mógłby zostać bogatym traderem

Aby okiełznać tę materię branża w drodze ewolucji wytworzyła specyficzne rodzaje analiz, wśród których tylko 3 w zasadzie przydają się indywidualnym inwestorom:

   1. Analiza techniczna

   2. Analiza fundamentalna

   3. Analiza ilościowa (systemy transakcyjne)

Ta trzecia zwykle głęboko opiera się na pierwszych dwóch, choć dziś do komputera można wrzucić dane z dowolnej dziedziny, aby znaleźć korelacje lub związki przyczynowe.

W zasadzie nie wyróżnia się odrębnej analizy opartej na przeczuciach, którą uprawia część inwestujących. Mamy za to do czynienia z szerzej pojętą „analizą intuicyjną” (ang. discretionary), ale i ona sięga głęboko do AT i AF, tylko w dość niesystematyczny i bardzo subiektywny sposób.

Jedno jest pewne – potrzebnego tutaj i skutecznego analizowania nie sposób nauczyć się w innych dziedzinach. Uczelnie ekonomiczne oferują już wprawdzie takie kierunki, ale to dobro dla wybranych. Reszta nie stoi wcale na przegranej pozycji, ponieważ podręczników, szkoleń i filmów jest pod dostatkiem.

Trzeba jednak pamiętać, że te wszystkie pomoce uczą analizowania, ale nie uczą zarabiania, to dwie różne kwestie! Zarabiania uczy praktyka, tak jak pilota F-16 najpierw symulator a potem loty szkoleniowe, a wszystko poprzedzone studiowaniem teorii. Dlatego analityka trzeba połączyć z biznesmenem, wspomnianym w poprzednim wpisie, co daje nam już sporą namiastkę „sztabu” decyzyjnego, jakim jest trader w jednej osobie.

Natomiast doskonały analityk, jako odrębny zawód, wcale nie musi być skutecznym traderem. Ma inną, ważną rolę: nie ma za zadanie osiągać Przewagi, tylko dostarczać gotowych, pełnokrwistych scenariuszy, informacji, wskazówek, rekomendacji, podpowiedzi inwestorom. Ci ostatni, jeśli chcą z tego korzystać, muszą do nich dołączyć zarządzanie ryzykiem, kapitałem i umysłem żeby dojść do zysków. Mamy więc swego rodzaju meta-analizę, czyli analizę dzieł analityków.

Rasowy trader obywa się bez podpowiedzi analityków, ani nie uczy się zarabiania z wytworów ich myśli. Może uczyć się z nich co najwyżej analizowania. Zarabiania musi się nauczyć od innych traderów.

CDN

—-kat—

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proszę podać wartość CAPTCHA: *

Klauzula informacyjna

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska S.A. („My” lub „DM BOŚ”) z siedzibą w Warszawie (ul. Marszałkowska 78/80, 00-517 Warszawa). Będziemy przetwarzać, Pani/Pana dane na potrzeby udzielenia odpowiedzi na Pani/Pana zapytanie, możliwości skorzystania z usługi oferowanej przez DM BOŚ, a także realizacji naszych prawnie uzasadnionych interesów, tj. rozpatrywania skarg oraz obrony przed roszczeniami. Ma Pani/Pan prawo dostępu do danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania i przenoszenia. W dowolnym momencie może Pani/Pan także wnieść sprzeciw, z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją, wobec przetwarzania Pani/Pana danych dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów DM BOŚ. Może się Pani/Pan z nami skontaktować wysyłając e-mail na adres: makler@bossa.pl lub list na adres: ul. Marszałkowska 78/80, 00-517 Warszawa, dzwoniąc na infolinię pod numer + 48 225043104 lub odwiedzając jedną z naszych placówek (lista dostępna pod http://bossa.pl/dmbos/oddzialy/). Może Pani/Pan skontaktować z Inspektorem Ochrony Danych m.in. korzystając z e-mail: iod@bossa.pl lub listownie na nasz adres. Więcej informacji o przetwarzaniu Pani/Pana danych, czasie przechowywania, prawach i sposobach kontaktu znajduje się w naszej Polityce Prywatności.