O spółce, która nie chciała się chwalić swoim sukcesem

Zachęcam czytelników by zerknęli na poniższy wykres spółki notowanej na warszawskiej giełdzie i spróbowali odgadnąć, w którym momencie na rynek trafiła ważna informacja o jej działalności operacyjnej.

 CDR sprzedaz wiedzmina czerwiec

Wykres przedstawia notowania jednej z najpopularniejszych spółek na WGPW, producenta Wiedźmina – CD Projekt. We wtorek 9 czerwca na rynek dotarła wiadomość, że mierzona konserwatywnie sprzedaż flagowego produktu spółki (sprzedaż do końcowych klientów) przekroczyła 4 mln sztuk w okresie dwóch tygodni po premierze gry. Zgodnie z posiadaną przeze mnie wiedzą ten poziom sprzedaży znajdował się przynajmniej w pobliżu górnych widełek prognoz analityków (jeśli ich nie przekraczał).

Kurs CD Projekt zyskał około 50% od początku 2015 roku do premiery trzeciej części Wiedźmina w dniu 19 maja. Od ukazania się najnowszej odsłony gry do 9 czerwca kurs CDR spadł z około 25,5 do 20,5 zł. Opublikowanie bardzo pozytywnych danych o poziomie sprzedaży kluczowego produktu spółki, który będzie odpowiadał za praktycznie całość zysków w tym roku, spowodowało powrót kupujących i wzrost kursu spółki o około 20% w kilka godzin, z 20,5 zł do 24,5 zł.

Dlaczego zajmuję się tą sprawą na blogu? Wiadomość o sprzedaży Wiedźmina nie pojawiła się w oficjalnym komunikacie giełdowym. Spółka przekazała ją w komunikacie prasowym. Miałem zamiar poruszyć tę sprawę już w ubiegłbym tygodniu ale przez kilka dni zastanawiałem się czy zwracać się do KNF o komentarz w tej sprawie. O kontrowersji napisał dziś dziennikarz Wyborcza.biz, Marcin Kaczmarczyk, który uzyskał także wypowiedź rzecznika KNF: regulator wyjaśnia sprawę, razem ze spółką.

Zanim napiszę więcej chciałbym podkreślić dwie kwestie. Nie zajmuję się tą sprawą ponieważ czuję się poszkodowany brakiem komunikatu giełdowego CD Projekt. O poziomie sprzedaży Wiedźmina dowiedziałem się z Twittera około godziny 14:00 a więc wtedy gdy kurs CDR wynosił około 21 złotych. Swoją drogą, jest to 3 albo 4, przypadek w ostatnich kilku miesiącach gdy cenotwórcza i dająca się wykorzystać informacja, trafia do mnie z tego źródła.

Po drugie, choć skłaniam się do opinii, że CD Projekt powinien opublikować oficjalny komunikat giełdowy przynajmniej równocześnie z komunikatem prasowym, to ze względu na fakt, że sytuacja rzeczywiście jest niejasna, nie sądzę by nakładanie na spółkę jakichkolwiek kar miałoby sens. Myślę jednak, że KNF powinna wykorzystać tę okazję by określić czy tego typu informacje są informacjami poufnymi i powinny być przekazywane na rynek przez komunikat bieżący w systemie ESPI.

To czy CD Projekt powinien przekazać informacje o poziomie sprzedaży Wiedźmina komunikatem bieżącym w ESPI sprowadza się do kwestii tego, czy była to informacja poufna w rozumieniu artykułu art. 154 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Pozwolę powołać się w tej sprawie na stanowiska KNF i Związku Maklerów i Doradców, z których wynika, że informacja powinna spełniać cztery warunki by można ją było uznać za poufną:

  • jest określona w sposób precyzyjny
  • dotyczy, bezpośrednio lub pośrednio, emitenta instrumentów finansowych lub instrumentów finansowych albo nabywania lub zbywania takich instrumentów
  • nie została przekazana do publicznej wiadomości
  • może mieć istotny wpływ na cenę lub wartość instrumentów finansowych

Informacja, którą przekazał CD Projekt w komunikacie prasowym była konkretna i precyzyjna, bezpośrednio dotyczyła spółki – jej działalności operacyjnej a ze względu na znaczenie Wiedźmina dla wyników spółki należało oczekiwać, że jej przekazanie wpłynie na cenę akcji spółki. Myślę, że większość inwestorów podobnie ocenia sytuację.

Warto jednak podkreślić, że ani CD Projekt ani CI Games (producent gier z serii Sniper) nie informowały inwestorów o poziomie sprzedaży kluczowych dla wyników spółek gier za pomocą komunikatów bieżących. Na taki krok, w pewnym sensie, zdecydowała się notowana na NewConnect spółka 11 Bit Studios, która kilka dni po premierze flagowej gry This War of Mine poinformowała inwestorów, że przychody ze sprzedaży gry w trakcie premierowego weekendu pokryły koszty związane ze stworzeniem gry a dalsze przychody stanowią już zysk dla spółki.

W oficjalnym kanale informacyjnym, dane o sprzedaży gier CD Projekt i CI Games, trafiały do inwestorów w komunikatach okresowych. W wypowiedzi dla PAP z 1 czerwca 2015, prezes CD Projekt, powiedział nawet, że dane na temat sprzedaży gry Wiedźmin 3: Dziki Gon spółka poda najprawdopodobniej w raporcie za pierwsze półrocze. Co ciekawe, zarówno CD Projekt jak i CI Games używały komunikatów bieżących do informowania rynku o datach premier flagowych gier i ewentualnych przesunięciach premier. Dlatego nie przekonuje mnie argument Katarzyny Białous z CD Projekt opierający się na założeniu, że informacja o sprzedaży Wiedźmina do klientów końcowych miała charakter marketingowy i dlatego spółka nie przekazała jej komunikatem bieżącym (nie można ich wykorzystywać do działań marketingowych). Tym bardziej, że inne spółki wykorzystują komunikaty bieżące do informowania o przyznanym spółkom lub ich produktom nagrodach i taka praktyka nie spotkała się z negatywną oceną KNF.

Zdaję sobie sprawę, że sprawa nie jest jednoznaczna i podałem w niniejszym tekście jedynie swoją opinię jako jednego z uczestników rynku. Nie dostrzegam też jakichkolwiek złych intencji w postawie CD Projekt. Myślę, że kontrowersje, które wzbudził brak oficjalnego komunikatu o poziomie sprzedaży Wiedźmina jest dobrym pretekstem do dyskusji o sposobach komunikacji spółki z inwestorami. Być może owocem tej dyskusji będzie dostrzeżenie alternatywnych form komunikacji. W takim kierunku wydaje się iść amerykański regulator, który pozwolił amerykańskim spółkom wykorzystywać media społecznościowe w przekazywaniu inwestorom informacji choć podkreślił przy tym dwa warunki:

  • wykorzystywany kanał informacyjny powinien być otwarty dla wszystkich, zapewniać równy dostęp do informacji
  • inwestorzy powinni wiedzieć gdzie szukać informacji – spółki powinny powiadomić rynek o wykorzystywanych kanałach
[Głosów:28    Średnia:4.4/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proszę podać wartość CAPTCHA: *