Zostanie tylko gaming i fotowoltaika?

Nie było dziś żadnego debiutu na NewConnect ale dwóm najbardziej rozgrzanym segmentom na alternatywnym rynku (obok rozpalonego do czerwoności NC-COVID) przybyło trzech uczestników. Mam na myśli branże gamingową i fotowoltaiczną.

Dwie spółki z NewConnect ogłosiły dziś aktualizację strategii. Jedna z nich do działalności windykacyjnej dodała działalność w segmencie gier komputerowych. Druga spółka dodała aż dwie linie biznesowe do trzech dotychczasowych (spedycja, nieruchomości, windykacja):

  • działalność w obszarze odnawialnych źródeł energii (fotowoltaika),
  • działalność w obszarze nowych technologii i gier (gry, wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencja)

Tak więc do segmentu fotowoltaiki dołączyła jedna spółka a do segmentu gier komputerowych dwie spółki. Co ciekawe, o ile pierwsza spółka sporządziła 10-stronicowy raport o segmencie gier komputerowych i swoich planach rozwoju w tej branży (głębokość zawartych w nim danych nie zrobi wrażenia na doświadczonych inwestorach) to druga spółka poświęciła swoim planom w dwóch nowych liniach biznesowych dokładnie 19 słów (zacytowanych wyżej).

W tym miejscu należy podkreślić, że obydwie spółki to segment mikro-spółek. Ich kapitalizacja nie przekracza niskich kilku milionów złotych. Odpowiednio po 44% wzroście i 21% wzroście kapitalizacja spółek na zakończenie sesji wynosi 5,2 mln i 5,7 mln złotych. Można więc powiedzieć, że zajmuje się totalną rynkową niszą, egzotyczną, graniczną częścią rynku NewConnect. Przeciętne sesyjne obroty na tych spółkach w kwietniu to odpowiednio około 56 tysięcy i 7 tysięcy złotych.

Na swoje usprawiedliwienie mam dwa argumenty. Po pierwsze, zjawisko o którym piszę jest popularne: w ostatnich kilkunastu miesiącach kilkadziesiąt spółek z GPW i NewConnect albo dokonało biznesowego zwrotu na gaming i fotowoltaikę albo dodało tę działalność do swoich linii biznesowych. Kolejne kilkadziesiąt podmiotów ogłosiło biznesowy zwrot w stronę segmentu GPW-COVID. Po drugie, spółki, które „wstrzelają się” w gorącą branżę a nawet próbują naśladować, by nie napisać małpować, najbardziej podziwianych przedstawicieli tej branży mogą osiągnąć naprawdę spore rozmiary. Idealnym przykładem jest w tym kontekście Nikola – spółka nie tylko weszła w gorącą branże pojazdów elektrycznych ale zaczęła też naśladować Teslę (a prezes Nikoli kreował się na następnego Elona Muska). Efekt? W szczytowym okresie, w czerwcu 2020 roku, kapitalizacja na poziomie 35 mld USD.

Nikola od początku kreowała się na kopię Tesli – nawiązywała do niej nawet nazwą. Prezes Nikoli budował wizerunek na charyzmatycznego, genialnego wizjonera (co zrobił w garażu projekt kluczowej ciężarówki) i małpował aktywność Muska w mediach społecznościowych. Spółka zapowiadała przełomowe produkty motoryzacyjne, stawiała przed inwestorami wyśmienite perspektywy (jak elektryczny lub wodorowy pickup, który miał się sprzedawać na poziomie najpopularniejszego amerykańskiego samochodu w ostatnich dekadach czyli Forda F-150) i miała dosyć luźny stosunek do rzetelności przekazywanych inwestorom informacji. Do tej pory nie pokazała jednak, że potrafi naśladować Teslę w najważniejszej kwestii: umiejętności masowej produkcji zbierających wyśmienite opinie samochodów.

Z biznesowego punktu widzenia zarówno szukanie atrakcyjnych, szybko rosnących branż jak i naśladowanie podmiotów odnoszących sukcesy w tych branżach ma sens. Odnoszące sukcesy przedsiębiorstwa zawsze znajdowały naśladowców. Część z nich okazywała się na tyle zdolna, że wygrywała walkę konkurencyjną z pionierami sektora.

Popularne obecnie zwroty polskich spółek giełdowych w stronę gamingu i fotowoltaiki wzbudzają mieszane reakcje komentatorów. Krytyczne opinie wynikają moim zdaniem z dwóch przesłanek. Pierwsza dotyczy faktu, że część firm dokonujących zwrotu biznesowego nie ma żadnego fundamentu kompetencyjnego. Spółka zajmująca się do tej pory windykacją albo transportem musi od podstaw tworzyć zasoby, także kapitał ludzki, potrzebne do odniesienia sukcesu w branży gier. Branży, która wbrew powszechnym wyobrażeniom nie jest łatwa. Pokazuje to wiele giełdowych spółek gamingowych, którym osiąganie niesymbolicznych zysków (a często niesymbolicznych przychodów) nie przychodzi łatwo. Częste jest też przekonanie, że za decyzją o zwrocie biznesowym stoją cyniczne motywacje zarządu, który jest przede wszystkim zainteresowany zwiększeniem popularności spółki wśród inwestorów i perspektywą zdobycia dodatkowego finansowania. Innymi słowy, zarząd nie decyduje się wejść w gaming bo przeanalizował zasoby spółki i dostrzega, że po uzupełnieniu ich ma spore szanse na sukces w tej branży. Zarząd decyduje się wejść w gaming bo wie, że podbije to kurs spółki i ułatwi przeprowadzenie ewentualnej emisji akcji.

Wydaje się, że inwestorzy, w przeciwieństwie do komentatorów, mają mniej wątpliwości. Przekazywane w ESPI i EBI komunikaty o wejściu „modne” branże spotykają się z entuzjastyczną reakcją inwestorów w krótkim i średnim terminie. Kurs spółki rośnie i dzieje się to przy zwiększonych obrotach.

W cynicznym spojrzeniu na rynek akcyjny możemy sobie wyobrazić zarząd mikro-spółki działającej w jakiejś nudnej, tradycyjnej branży jak niezawansowana produkcja przemysłowa czy sprzedaż detaliczna. Zarząd obserwuje jak podobne profilem spółki ogłaszają wejście w gaming albo fotowoltaikę i ich kurs w okresie kilku tygodni rośnie o kilkaset procent. Nawet jeśli zarządzana spółka jest zyskowna (a jeśli jest to w nudnej branży często wyceniania jest przy niskim, czasem jednocyfrowym wskaźniku C/Z) to zarząd może dojść do wniosku, że z punktu „kreowania kapitalizacji spółki” wejście w modną branżę może być lepszym rozwiązaniem niż mozolne budowanie biznesu w nudnej branży.

Szczerze mówiąc jestem zdziwiony, że zwrotów biznesowych w stronę modnych branż (a obecnie są to gaming, fotowoltaika i COVID) nie robi więcej mikro-spółek z NewConnect. Inwestorzy wydają się szeroko otwierać portfele na widok frazy „produkcja gier komputerowych” i nie jestem zaskoczony faktem, że przedsiębiorcy chcą ten fakt wykorzystać.

Część z nich ma wizję, doświadczenie, kontakty w branży i silne postanowienie ciężkiej i uczciwej pracy. Część chce wykorzystać nadarzającą się okazję na pozyskanie kilku milionów złotych. Z rynkowego punktu widzenia nie dzieje się nic nowego: obserwowaliśmy to samo zjawisko w trakcie gorączki w okresie nieruchomości (sieć kantorów, która stała się jednym z największych deweloperów w Polsce, który potem spektakularnie zbankrutował na dobre wpisała się do historii GPW), w trakcie gorączki biopaliwowej, w trakcie gorączki kryptowalutowej a teraz obserwujemy w sektorach gier komputerowych, OZE i walki z COVID.

Trwająca gorączka skończy się gdy wystarczająco dużo pieniędzy inwestorów zostanie spalonych by wytworzyć w inwestorach zachowania obronne. A za kilka lat pojawi się kolejna modna branża.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proszę podać wartość CAPTCHA: *

Klauzula informacyjna

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska S.A. („My” lub „DM BOŚ”) z siedzibą w Warszawie (ul. Marszałkowska 78/80, 00-517 Warszawa). Będziemy przetwarzać, Pani/Pana dane na potrzeby udzielenia odpowiedzi na Pani/Pana zapytanie, możliwości skorzystania z usługi oferowanej przez DM BOŚ, a także realizacji naszych prawnie uzasadnionych interesów, tj. rozpatrywania skarg oraz obrony przed roszczeniami. Ma Pani/Pan prawo dostępu do danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania i przenoszenia. W dowolnym momencie może Pani/Pan także wnieść sprzeciw, z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją, wobec przetwarzania Pani/Pana danych dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów DM BOŚ. Może się Pani/Pan z nami skontaktować wysyłając e-mail na adres: makler@bossa.pl lub list na adres: ul. Marszałkowska 78/80, 00-517 Warszawa, dzwoniąc na infolinię pod numer + 48 225043104 lub odwiedzając jedną z naszych placówek (lista dostępna pod http://bossa.pl/dmbos/oddzialy/). Może Pani/Pan skontaktować z Inspektorem Ochrony Danych m.in. korzystając z e-mail: iod@bossa.pl lub listownie na nasz adres. Więcej informacji o przetwarzaniu Pani/Pana danych, czasie przechowywania, prawach i sposobach kontaktu znajduje się w naszej Polityce Prywatności.