W tym okienku można jak zwykle wszystko, byle bez łamania regulaminu i na temat 🙂

__KAT__

P.S.

Ponownie chciałbym wprowadzić temat główny choć nie zobowiązujący: Amibroker.

Dostaję wiele pytań w jego sprawie, nie jestem w stanie poradzić choćby tylko z braku czasu. Z podobnego powodu tracę kontakt z tym co dzieje się na jego temat w sieci. Będę więc wdzięczny (i inni Czytelnicy również) za podpowiedzi

– gdzie znaleźć fora, na których omawia się kody, problemy, nowości, tipy?

– gdzie udać się po poradniki, wzory, przykłady rozwiązań i systemów?

– może ktoś świadczy tego rodzaju usługi pomocowe, hobbystycznie lub odpłatnie?

P.S. 2

Techniczny. Pierwsze dwa komentarze nowych Czytelników muszą zostać ręcznie zaakceptowane przez adminów blogów, trzeci leci już automatem o ile nie ma linków, spamu, wulgaryzmów itp. Jeśli więc ktoś zmienia nick może się zdarzyć, że dwa pierwsze komenty nie wejdą od razu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

17 Komentarzy

  1. Lucek

    The beściak z Ami –
    http://www.gdynia.mm.pl/~wojtek_f/linki.htm

  2. pit65

    Prawie wszystkie ważne linki są na

    http://www.amibroker.com/support.html

    Najważniejsza grupa dyskusyjna/must/

    http://finance.groups.yahoo.com/group/amibroker/

    Dużo różnorakiego kodu na:

    http://www.wisestocktrader.com/

  3. Pink Floyd

    Bardzo cenie AB, gdyz najczesciej spelni on potrzeby wiekszosci uzytkownikow chcacych zakodowac system transakcyjny.

    Niestety w sytuacji gdy kod systemu robi sie dluzszy (dajmy wiecej niz 1 KLOC), wowczas niestety panowanie nad kodem w AB nie jest zbyt rozowe. Model programistyczny AB tez nie jest wszedzie oczywisty ani zrozumialy (chocby niskopoziomowe zarzadzanie pozycja). Srodowisko programistyczne mogloby byc rozbudowane w lepszy edytor i debugger z prawdziwego zdarzenia.

    Czesc tych bolaczek rozwiazuja nakladki pozwalajace tworzyc kod AB w C# (co z kolei pozwala w koncu korzystac z pelnokrwistego IDE typu Visual Studio) itp., ale to wciaz tyko niestety proteza.

    Osobiscie to marzy mi sie fajny framework stricte programistyczny, np. pod Jave czy C#…

    No ale wiem, ze AB ma inny target, a ktos kto bardzo potrzebuje czegos mocniejszego… sam sobie stworzy w koncu taki framework 😉

  4. pit65

    Pink Floyd

    Jak znasz C nie powinieneś miec wiekszych kłopotów.
    No cóz to Ja mam panowac nad kodem a nie wyręczac sie czymś microsoft frendly na sztywno uszczęśliwionym przez autora jak w Metastocku.Plus dla AB IMO.
    Porównaj sobie ilość kodu w MT4. NinjaTrader.

    niskopoziomowe zarzadzanie pozycja – masz na myśli low level custom backtester. W większości przypadków nie musisz tego używać, a jak chcesz to raczej nie oczekuj ,że powstanie coś a’la visual studio do tego.Po to to jest aby samemu wypłynąć na szersze wody i móc zmienić defaultowe działanie programu w niemal każdym aspekcie.Plus dla autora za elastyczność.Warunek trzeba umieć pływać bo można się utopić.
    Nie po to to powstało aby załatwiał to jakiś sztywny kreator .

    Jednym z atutów AB jest szybkość jak bedzie IDE , Java to juz nie będzie to atutem.

    Mnie osobiście brakuje pewnych rzeczy by stałą sie to platforma RT z prawdziwego zdarzenia, a także porównywania kilku strategii w jednym portfolio.

  5. Pink Floyd

    @pit65
    Chodzi mi o to, ze srodowisko programistyczne AB niestety nie jest zbyt fajne. Debuggowanie kodu w AB jest niestety udreka. Nie mozna w prosty sposob chociazby postawic pulapki w kodzie i przesledzic szczegolowo przebiegu kodu z podgladem wartosci zmiennych. Sam edytor tez niestety nie jest zbyt wyrafinowany (kazdy uzytkownik Eclipse, Net Beans, Visual Studio etc. wie zapewne co mam na mysli).

    Innymi slowy dla mnie AB zyskaloby wiele, gdyby wsparcie dla programisty bylo wieksze. Zeby mozna bylo namacalnie stwierdzic zachowanie kodu.

    Ale jak juz napisalem: rozumiem wiele niedoskonalosci AB, doceniam tez caly aresenal, jakim uzytkownik jest obdarzony na wstepie.

    Puszczajac wodze fantazji, to dla mnie osobiscie byloby posiadanie AB w postaci pluginu w Eclipse, gdzie kod tworzony bylby np. w Javie…

  6. pit65

    Pink Floyd

    No jeśli chcesz robic pluginy do AB to rzeczywiście takiego środowiska brak.
    Ale w samym AFL wystarczy funkcja _debug lub printf + replay zamiast pułapek i można wszystko sprawdzać.
    Inna sprawa ,że trzeba sobie to samemu organizować daje to dobrą elastyczność w działaniu , ale jest małym koszmarkiem dla początkujących przyzwyczajonych do gotowców , ale nauka nigdy nie idzie w las.
    Ja lubie tę filozofie ,co sam sprawdzisz po swojemu to twoje 🙂

  7. Pink Floyd

    @pit65
    Mialem na mysli plugin w Eclipse, ktory mialby spora funkcjonalnosc z tej ktora obecnie ma AB.

    Natomiast co do _debug i printf to jest to maly koszmarek przy malym kodzie. Koszmar rosnie eksponencjalnie ze wzrostem linii kodu i jego zaawansowania. Jasne, ze mozna kodowac i w Notatniku. Poznalem hardcorowych programistow, co kodowali w edytorze vi (dla mniej zaznajomionych czytelniokow odsylam do http://en.wikipedia.org/wiki/Vi) w projektach, ktore maja po kilkadziesiat tysiecy linii kodu i w dobrym IDE mozna sie czuc zagubionym…

    Nie jest problemem dla mnie tworzenie kodu, ale chodzi mi o komfort jego pisania. Nie oczekuje, zeby AB pisal kod za mnie, ale chcialbym moc sie skupiac na pisaniu logiki systemu, a nie opanowywaniem koszmaru, trudnoscia wylapywania dziur w kodzie. Chcialbym w jak najprostszy i efektywny spsob moc wytestowac swoj kod (nie system transakcyjny, tylko poprawnosc kodu i jego zgodnosc z wymaganiami). A niestety AB nie bryluje tutaj na tle wspolczesnych trendow tworzenia kodu.

    Wskakujac do AB cofamy sie Panie i Panowie jakies 2 dekady wstecz jesli chodzi o wsparcie pisania kodu… I nie przesadzam niestety. Nawet dobre IDE pod DOSem firmy Borland dawalo wiekszego power’a w tworzeniu kodu, jego debuggowaniu.

    Tez lubie filozofie, ze co sam sprawdze to moje. A dobre IDE moze tylko w tym pomoc 🙂

    I na koniec podkresle raz jeszcze: nie chce krytykowac dla samej krytyki AB. Warto zwrocic uwage na stosunek ceny do funkcjonalnosci AB, na tle konkurencji. Z pewnoscia AB jest tutaj wedlug mojego rozeznania w czolowce. Ale tez wierze, ze zrobienie czegos w kierunku poprawy komfortu kodowania pomogloby znacznej ilosci uzytkownikow.

    Tak wiec gratulujmy Tworcy AB swietnej roboty! 🙂 Wierze, ze to nie jego ostatnie zdanie w tym temacie 🙂

  8. pit65

    Pink Floyd

    No cóz podstawową sprawa jest taka ,że tam gdzie sie kończa możliwości innych tego typu programów w AB można pójść dalej i szybciej za mniej /nie tylko cena , wielkość instalki/ i prościej i na słabszym sprzęcie IMO biorąc pod uwagę całość dostępnych opcji.
    Polączyc to razem nie jest rzeczą trywialną.
    Janeczko robi dobra robotę, a że jest programista , a nie konsumentem więc może cierpi tzw. komfort w stylu lansowanym przez MS typu user frendly aka ogłupiający. Lepiej ,że komfort niż funkcjonalność IMO.
    Sam zamieniłbym komfort na jeszcze z 2-3 możliwości.

    Ostatnio wprowadził wielowątkowość w testerze i wyświetlaniu wykresów.
    Docenią to wszyscy testujący na bazie setek czy tysięcy spółek oszczędność czasu jest teraz funkcja ilości rdzeni w procku, a mój netbook z Atomem dostał lepszą responsywność.
    Próbowałem uruchamiać Metasa, Fibotradera i omegę 2000 porażka na takim sprzęcie.

    Mam wrażenie ,że piszemy troszeczkę o dwóch róznych tematach.
    Pisanie i optymalizacja kodu systemu VS. napisanie tego samego lub wyjście poza w postaci kompilowalnej biblioteki.
    W AFL nie ma potrzeby i byłoby to niesłychanie wolne gdyby napisać skrypt na kilkadziesiąt tysięcy linijek kodu.
    Zastanawiam się nawet , czy jakiś system transakcyjny potrzebuje takiego wysiłku i skomplikowania.
    Całkiem nowy program tak , ale nie system transakcyjny IMO.

  9. Pink Floyd

    @pit65
    Bylbym zachwycony, gdyby w AB bylo cos typu http://getfirebug.com/javascript

    Podalem powyzszy przyklad, bo AFL tez bazuje na JS. Tak wiec niekoniecznie musimy miec full wypas IDE, zeby zrobic radosc wielu uzytkownikom 🙂 O wiele latwiej byloby tworzyc kod.

    Wtedy przelkne nawet miejscami nie do konca elegancki model programowania jaki zdarza sie w AB 🙂

    Tez nie do konca umiem sobie wyobrazic system transakcyjny w AB na kilkadziesiat linii kodu. Ale nawet przy 1-2 KLOC moze byc slabo. Edytor w AB jest niestety porazka…

  10. Pink Floyd

    Oczywiscie mialem na mysli “kilkadziesiat tysiecy” 🙂

  11. pit65

    PF

    Tego pewnie nie będzie prędko 🙂

    AB bazuje na AFL który bazuje na funkcjach opartych o typ “array” ,które wykonywane są tylko raz w skrypcie, do tego dochodzi możliwy looping gdzie funkcje “array” mają ograniczone zastosowanie plus możliwe wstawki java script lub visualscript.
    Do tego OLE object.A w testerze troche języka obiektowego stworzonego na te okoliczność.

    Każdy pies z innej wsi elastycznośc tworzenia duża 🙂

    Stworzyć dobry edytor+debuger dla tego wszystkiego to jednak nietrywialne zadanie.Musiałby byc to multilanguage debuger IDE.
    Nie dziwie sie ,że Janeczko sie do tego nie pali, już samo połączenie tego do działania w AB jest nadto skomplikowane.
    dlatego na dzień dzisiejszy printf i _trace są najbardziej optymalne i uniwersalne do debugowania logiki kodu systemu jako całości IMO.

  12. Pink Floyd

    @pit65
    Oto wiec zmierzamy do sedna. Dac uzytkownikowi mozliwosc debuggingu (dla okreslonego interwalu czasowego) w cywilizowany sposob. Chetnie podam przyklad na priv banalnego systemu, ktory jest niebanalny w implementacji w AB.

    Purysci programowania pewnie by sie mocno obruszyli na widok “obiektowego modelu programowania w AB” 😉 W AB nie da sie pisac obiektowego kodu w ogole (bo to jak by VB6 nazwac obiektowym jezykiem), ale pal licho — niech bedzie chociaz porzadna mozliwosc tworzenia dobrego kodu strukturalnego.

  13. pit65

    Pink Floyd

    W cywilizowany sposób to oprócz “copy and click paste” użytkownik wszystko inne potraktuje jako niecywilizowane 🙂

  14. Pink Floyd

    @pit65
    To slynna metoda “Copy’iego-Paste’iego (Kopiego-Pastiego)” 😀

    Mysle, ze w jednym jestesmy w zgodzie: szacun dla Tworcy AB za to co zrobil. Przy czym w konstruktywny sposob mozna wciaz proscic o wiecej 🙂 Bo wedlug mnie jest wciaz wiele luk, niektore z nich powyzej wymienilem.

  15. pit65

    Pink Floyd

    Jak komentuje MS o lukach w swym produkcie “To nie luka to cecha” 🙂

  16. Adam_S

    A ja polece opowiadanie Teda Chianga “Zrozum”
    Chyba dla wiekszosci z naszego grona bedzie ciekawe.

  17. W.Filipek

    Z tego co się orientuję, to docelowo w wersji AmiBrokera 5.60 (więc nie wcześniej niż za rok) pojawi się lepszy edytor AFL. Wątpię w pojawienie się debuggera, ale samo pisanie powinno być wygodniejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proszę podać wartość CAPTCHA: *