Group-off, czyli świat płynnej nowoczesności

„[Świat płynnej nowoczesności – tak go nazywam] bo jak wszystkie płyny nie potrafi zbyt długo trwać i zachowywać jednego kształtu. Wszystko lub niemal wszystko w naszym świecie zmienia się: mody, którym ulegamy i przedmioty, którym poświęcamy uwagę (równie nietrwałą jak wszystko inne: wszak dzisiaj tracimy zainteresowanie tym, co jeszcze wczoraj nas przyciągało, by już jut zobojętnieć na to, co ekscytuje nas dzisiaj)[…]

Mówiąc krótko, nasz świat, świat płynnej nowoczesności, nieustannie nas zaskakuje: to co dziś wydaje się pewne i na właściwym miejscu, już jutro może się okazać żałosną pomyłką, czymś płonnym i niedorzecznym.”

Zygmunt Bauman, „44 listy ze świata płynnej nowoczesności”, Wydawnictwo Literackie, 2011

Określenie  „świat płynnej nowoczesności” wykorzystane przez Zygmunta Baumana ostatnio dość często przychodziło mi do głowy. Najpierw przeczytałem wywiad z prezesem delikatesów Bomi – Markiem Romanowskim, w którym tenże powiedział, że firma rezygnuje z pozycjonowania się jako sklepy z asortymentem z wyższej półki.

„Planujemy uruchamiać supermarkety plus. Mają wyższy standard niż supermarkety, ale nie sąto delikatesy. W naszej ocenie tylko część naszych obiektów spełnia kryteria delikatesów, a większość lokalizacji to typowe supermarkety”

Nieco później sieć sklepów Biedronka ogłosiła zapowiedź zmian w asortymencie i odchodzenie od wizerunku sieci dyskontowej. Dość ciekawa jest przy tym kampania marketingowa, bo o ile wcześniej reklamy Biedronki, bywały zabawne i z jakimś konceptem. To nowa kampania (która ma ogłaszać wyższą jakość produktów) jest do bólu prymitywna.

Niemniej jednak przyszłość pokaże, która firma lepiej wybrała. Na razie możemy popatrzyć na wykresy Bomi i Jeronimo Martins (właściciela Biedronki).

źródło: bossa.pl 

 

źródło: finance.google.com

No i kolejna rzecz ze świata płynnej rzeczywistości – zakupy grupowe. Nie rozumiem całego pomysłu. Może dlatego, że nie korzystam z promocji na rzeczy, które nie są mi potrzebne. Ale rozumiem, że inni korzystają i że można na tym zarabiać pieniądze. Jakiś czas temu można było poczytać teksty o firmach, które przesadziły z ofertą i nagle fryzjer, który przyjmował 10 osób dziennie, musiał przyjąć setkę i to za 20% dotychczasowej ceny. Zdaje się, że cierpiała na tym jakość usług. Można więc powiedzieć, że rynek szybko zareagował na nowe potrzeby, czego przykładem jest poniższy billboard reklamowy.

5 Komentarzy

  1. _dorota

    Offtopic (za co z góry przepraszam), ale mam taki odruch warunkowy, że na widok nazwiska Zygmunt Bauman zawsze linkuję pewien artykuł 🙂

    http://www.parkiet.com/forum/viewtopic.php?p=4854866&sid=b88c39982888a49da9734d2f1cf55b45
    To jest skrót artykułu Piotra Gontarczyka „Motyle skrzydła Zygmunta Baumana” opublikowanego w 2008.

    Dedykowane wszystkim, dla których towarzysz Semjon jest autorytetem (zapytuję siebie: WTF, jak to możliwe?).

  2. gzalewski (Post autora)

    No cóż czarno-biały świat jest atrakcyjny, zwlaszcza dla tych którzy uwielbiają osądzać. Rzeczywistosc bywa bardziej skomplikowana.

    Polecałem już kiedys esej Anne Fadiman, co mamy myslec o tworczosci tych wszystkich, którzy gdzies na roznych etapach i w roznych obszarach byli na bakier z etyką, moralnoscią czy zwyklą przyzwoitością. POlecam do refleksji i nie wciągam sie dalej w dyskusje o zabarwieniu politycznym, czy też poglądowym.
    🙂

  3. _dorota

    Całkowicie pokrętny relatywizm człowieka „ponowoczesnego” 🙂 Za wskazanie eseju, który powie mi, co mam myśleć, dziękuję.

    Oczywiście nie planuję dyskusji, ale dziękuję za pozostawienie linku. Po zapoznaniu się z faktami każdy może sam wyrobić sobie opinię nt. Baumana. Jeżeli wywoła to w kimś refleksję o „autorytetach”, to cel osiągnęłam.

  4. Oracle of Ostrava

    Tak od praktycznej strony – skoro zaczęła się ta płynna rzeczywistość, to może ktoś zechce mi powiedzieć jak w niej być value inwestorem? Gdzie szukać prawda tego oparcia, potrzebnego nam dzisiaj wszystkim a w szczególności value inwestorom?

  5. gzalewski (Post autora)

    „Całkowicie pokrętny relatywizm człowieka „ponowoczesnego”” wygląda na to, że takimi pokrętnymi relatywistami są np. wszyscy ci, którzy uznają i szanują zmianę poglądów przez niejakiego Szawła.
    Ale tak jak mówiłem, ponieważ dyskusja może zejsc na tory ideologiczne, wypisuję się z niej w miejscu publicznym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Proszę podać wartość CAPTCHA: *

Klauzula informacyjna

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska S.A. („My” lub „DM BOŚ”) z siedzibą w Warszawie (ul. Marszałkowska 78/80, 00-517 Warszawa). Będziemy przetwarzać, Pani/Pana dane na potrzeby udzielenia odpowiedzi na Pani/Pana zapytanie, możliwości skorzystania z usługi oferowanej przez DM BOŚ, a także realizacji naszych prawnie uzasadnionych interesów, tj. rozpatrywania skarg oraz obrony przed roszczeniami. Ma Pani/Pan prawo dostępu do danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania i przenoszenia. W dowolnym momencie może Pani/Pan także wnieść sprzeciw, z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją, wobec przetwarzania Pani/Pana danych dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów DM BOŚ. Może się Pani/Pan z nami skontaktować wysyłając e-mail na adres: makler@bossa.pl lub list na adres: ul. Marszałkowska 78/80, 00-517 Warszawa, dzwoniąc na infolinię pod numer + 48 225043104 lub odwiedzając jedną z naszych placówek (lista dostępna pod http://bossa.pl/dmbos/oddzialy/). Może Pani/Pan skontaktować z Inspektorem Ochrony Danych m.in. korzystając z e-mail: iod@bossa.pl lub listownie na nasz adres. Więcej informacji o przetwarzaniu Pani/Pana danych, czasie przechowywania, prawach i sposobach kontaktu znajduje się w naszej Polityce Prywatności.