Pewnie większość czytelników zgodzi się, iż wydarzeniami ostatniego tygodnia w USA były raczej dane z rynku pracy niż debiut spółki Twitter. Czym jednak byłaby giełda bez dawki szaleństwa i gorączki, która czasami ogarnia rynki?

Naprawdę skok ceny Twittera w debiucie do blisko 50 dolarów za akcje przywrócił na rynek pytania o to, czy inwestor indywidualny, któremu serwuje się gorączkowe relacje z debiutu, miał  szanse na złapanie chociaż kawałka tego tortu? Odpowiedź jest krótka – nie miał. Twitter oferowany był inwestorom instytucjonalnym po 26 dolarów za akcję, więc nic dziwnego, że po dwóch dniach handlu wykres wygląda tak, jak poniżej.  Kosmiczna wycena na otwarciu i spadek nie dziwią również, gdy przypomni się hype wokół spółki Facebook, która dno po debiucie w pobliżu 40 dolarów za akcję odnalazła dopiero poniżej 20 dolarów.

twitter

(źródło: Yahoo Finance)

Niezależnie od tego, czy Twitter zdołuje w kilka tygodni, jak wcześniej Facebook – raczej pewne, bo nie da się uzasadnić wyceny spółki inaczej niż nadziejami – i czy kiedykolwiek zacznie zarabiać jakieś pieniądze, w DM BOŚ mamy drobną satysfakcję – to pierwszy tak głośny debiut od momentu, w którym w ofercie pojawiła się usługa Bossa Zagranica. Jeśli chcecie czekać momentu, w którym ptaszek wypuszczony z klatki przez wielkich zleci na ziemię, przysiądzie, żeby odbić do lotu w oparciu o mniej lub bardziej realne dane, to warto odnotować, że DM BOŚ ma już w ofercie narzędzia, które pozwalają wkładać jajeczka do kolejnego koszyka.

 

 

 

 

3 Komentarzy

  1. matek

    Mnie zawsze zastanawia kto kupował te akcje po 49 USD? Maluczcy nie zrobiliby takiego obrotu.
    Instytucje, które nie załapały się na IPO, a muszą mieć w portfelu akcje? Google, które chce przejąć Twittera?

    1. trystero

      @ matek

      Wybacz skrót myślowy ale odpowiem tak na Twoje pytanie: Ci, sami inwestorzy, któzy kupowali Tesle po $30, LinkedIn po $100 czy Netflix za $200, Apple za $650 i Groupon po $25 albo Zynge za $10. Jak widzisz, część z nich sporo zarobiła a część sporo straciła choć mnóstwo ludzi symbolicznie pukało się w głowę gdy oni kupowali te akcje.

  2. astanczak (Post autora)

    @ trystero
    @ matek

    Warto jeszcze dodać, że Twitter wypuścił na rynek tylko kilkanaście procent wszystkich akcji. Dzisiaj rano czytałem gdzieś (chyba to był DJ Newswire) cytowane badania, że na 7800 IPO od 1980 roku średnia oferta wynosiła 30 procent akcji. Ledwie 5 procent spółek oferowało mniejszą część niż Twitter. Mniej od Twittera w sektorze było np. od Google, ale już Facebook wypuścił na rynek 20 procent. W kontekście Twittera wniosek był taki, że to dobro o małej podaży z dużym popytem. Nie dam głowy za wiarygodność tych badań, bo potraktowałem, jako ciekawostkę. Niemniej to jeden z punktów widzenia na przyczyn popytu nawet po 40 USD.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Proszę podać wartość CAPTCHA: *

Klauzula informacyjna

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska S.A. („My” lub „DM BOŚ”) z siedzibą w Warszawie (ul. Marszałkowska 78/80, 00-517 Warszawa). Będziemy przetwarzać, Pani/Pana dane na potrzeby udzielenia odpowiedzi na Pani/Pana zapytanie, możliwości skorzystania z usługi oferowanej przez DM BOŚ, a także realizacji naszych prawnie uzasadnionych interesów, tj. rozpatrywania skarg oraz obrony przed roszczeniami. Ma Pani/Pan prawo dostępu do danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania i przenoszenia. W dowolnym momencie może Pani/Pan także wnieść sprzeciw, z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją, wobec przetwarzania Pani/Pana danych dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów DM BOŚ. Może się Pani/Pan z nami skontaktować wysyłając e-mail na adres: makler@bossa.pl lub list na adres: ul. Marszałkowska 78/80, 00-517 Warszawa, dzwoniąc na infolinię pod numer + 48 225043104 lub odwiedzając jedną z naszych placówek (lista dostępna pod http://bossa.pl/dmbos/oddzialy/). Może Pani/Pan skontaktować z Inspektorem Ochrony Danych m.in. korzystając z e-mail: iod@bossa.pl lub listownie na nasz adres. Więcej informacji o przetwarzaniu Pani/Pana danych, czasie przechowywania, prawach i sposobach kontaktu znajduje się w naszej Polityce Prywatności.