Pewnie większość czytelników zgodzi się, iż wydarzeniami ostatniego tygodnia w USA były raczej dane z rynku pracy niż debiut spółki Twitter. Czym jednak byłaby giełda bez dawki szaleństwa i gorączki, która czasami ogarnia rynki?

Naprawdę skok ceny Twittera w debiucie do blisko 50 dolarów za akcje przywrócił na rynek pytania o to, czy inwestor indywidualny, któremu serwuje się gorączkowe relacje z debiutu, miał  szanse na złapanie chociaż kawałka tego tortu? Odpowiedź jest krótka – nie miał. Twitter oferowany był inwestorom instytucjonalnym po 26 dolarów za akcję, więc nic dziwnego, że po dwóch dniach handlu wykres wygląda tak, jak poniżej.  Kosmiczna wycena na otwarciu i spadek nie dziwią również, gdy przypomni się hype wokół spółki Facebook, która dno po debiucie w pobliżu 40 dolarów za akcję odnalazła dopiero poniżej 20 dolarów.

twitter

(źródło: Yahoo Finance)

Niezależnie od tego, czy Twitter zdołuje w kilka tygodni, jak wcześniej Facebook – raczej pewne, bo nie da się uzasadnić wyceny spółki inaczej niż nadziejami – i czy kiedykolwiek zacznie zarabiać jakieś pieniądze, w DM BOŚ mamy drobną satysfakcję – to pierwszy tak głośny debiut od momentu, w którym w ofercie pojawiła się usługa Bossa Zagranica. Jeśli chcecie czekać momentu, w którym ptaszek wypuszczony z klatki przez wielkich zleci na ziemię, przysiądzie, żeby odbić do lotu w oparciu o mniej lub bardziej realne dane, to warto odnotować, że DM BOŚ ma już w ofercie narzędzia, które pozwalają wkładać jajeczka do kolejnego koszyka.

 

 

 

 

[Głosów:12    Średnia:5/5]

3 Komentarzy

  1. matek

    Mnie zawsze zastanawia kto kupował te akcje po 49 USD? Maluczcy nie zrobiliby takiego obrotu.
    Instytucje, które nie załapały się na IPO, a muszą mieć w portfelu akcje? Google, które chce przejąć Twittera?

    1. trystero

      @ matek

      Wybacz skrót myślowy ale odpowiem tak na Twoje pytanie: Ci, sami inwestorzy, któzy kupowali Tesle po $30, LinkedIn po $100 czy Netflix za $200, Apple za $650 i Groupon po $25 albo Zynge za $10. Jak widzisz, część z nich sporo zarobiła a część sporo straciła choć mnóstwo ludzi symbolicznie pukało się w głowę gdy oni kupowali te akcje.

  2. astanczak (Post autora)

    @ trystero
    @ matek

    Warto jeszcze dodać, że Twitter wypuścił na rynek tylko kilkanaście procent wszystkich akcji. Dzisiaj rano czytałem gdzieś (chyba to był DJ Newswire) cytowane badania, że na 7800 IPO od 1980 roku średnia oferta wynosiła 30 procent akcji. Ledwie 5 procent spółek oferowało mniejszą część niż Twitter. Mniej od Twittera w sektorze było np. od Google, ale już Facebook wypuścił na rynek 20 procent. W kontekście Twittera wniosek był taki, że to dobro o małej podaży z dużym popytem. Nie dam głowy za wiarygodność tych badań, bo potraktowałem, jako ciekawostkę. Niemniej to jeden z punktów widzenia na przyczyn popytu nawet po 40 USD.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proszę podać wartość CAPTCHA: *