Ludzie vs Sztuczna Inteligencja

Nie ma wątpliwości, iż sztuczna inteligencja pozostaje jednym z najważniejszych tematów rynkowych w 2025 roku. Część spółek jest wyceniana już w kontekście przyszłych sukcesów na tym polu. W jednym z ujęć Tesla jest spółką, którą naprawdę gra się w oparciu o przyszłą pozycję, jaką zajmie na rynku autonomicznych taksówek. Wszystko jednak wskazuje na to, że Tesla i inni miłośnicy tego segmentu, właśnie dostali do przemyślenia nowy problem.

Nie sądzę, żeby inwestorzy przywiązywali większą wagę do protestów, jakie mają miejsce w Los Angeles. Zamieszanie ma jednak ciekawy kontekst rynkowy w postaci ataków protestujących na autonomiczne taksówki. Spółka Waymo, która oferuje usługę autonomicznych przejazdów w LA, straciła właśnie kilka pojazdów w wyniku podpaleń. W pierwszym odruchu można pomyśleć, iż samochody są podpalane w kontekście obaw o utratę pracy przez kierowców taksówek czy pracujących dla firm typu Uber. Naprawdę jednak protestujący atakują samochody Waymo, bo każdy jest wyposażony w zestaw kamer, które nagrywają wszystko.

Autonomiczne samochody stały się w tym ujęciu narzędziem inwigilacji i opresji aparatu przymusu, która może i jest zgodna z prawem – w USA prawo nie zabrania nagrywania ludzi w miejscach publicznych – ale staje się problemem dla ludzi, gdy dochodzi do protestów antyrządowych. Oczywiście, współczesne samochody to wielkie narzędzia inwigilacji, ale samochody autonomiczne to właściwie mobilne centra nagrywania wszystkiego, co dzieje się na drodze i w okolicy drogi. Wzrost liczby samochodów autonomicznych podniesie świadomość zagrożeń, jakie stanowią dla ludzi, którzy nie chcą być nagrywani. I wywoła – właśnie wywołuje – adekwatne reakcje.

Dokładnie z tego powodu kilkanaście miesięcy temu Chiny zabroniły parkować Tesle na parkingach instytucji rządowych, gdyż samochody Elona Muska mogą nagrywać wszystko wokół siebie. Musk zareagował odpowiedzią, iż kamery można wyłączyć, ale – powiedzmy szczerze – większość nawet nie będzie wiedziała, jak to zrobić, a reszta nie po to kupiła samochód z takim wyposażeniem, żeby przejmować się tym, że ich samochód nagrywa innych ludzi. Rosnąca świadomość takich faktów będzie jednym z elementów, który czyni ewentualną autonomizację transportu ryzykownym dla firm, bo raz na jakiś czas każde miasto przeżywa jakąś formę protestów ulicznych.

Niszczenie mienia osób prywatnych w protestach ulicznych jest zawsze trudniejsze niż niszczenie mienia firm, które mogą – i staną się – celem ewentualnych ataków. Każdy może sympatyzować z autonomizacją transportu, ale ostatnie wydarzenia w Los Angeles pokazują, że firmy operujące w tym segmencie będą musiały ponieść dodatkowe koszty na ubezpieczenie przed zniszczeniami. Należy spodziewać się, że ataki na pojazdy autonomiczne nabiorą ciekawych kontekstów społecznych typu walka z robotyzacją i dominacją sztucznej inteligencji zabierającej miejsca pracy. Dziś widzimy, że spalenie robota firmy X czy Y będzie jednym z elementów rzeczywistości. Nowy wspaniały świat!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska S.A. w celu: zapewnienia najwyższej jakości naszych usług oraz dla zabezpieczenia roszczeń. Masz prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, a jeżeli prawo na to pozwala także żądania ich usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Masz także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Więcej informacji w sekcji "Blogi: osoby komentujące i zostawiające opinie we wpisach" w zakładce
"Dane osobowe".

Proszę podać wartość CAPTCHA: *

Opinie, założenia i przewidywania wyrażone w materiale należą do autora publikacji i nie muszą reprezentować poglądów DM BOŚ S.A. Informacje i dane zawarte w niniejszym materiale są udostępniane wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych oraz nie mogą stanowić podstawy do podjęcia decyzji inwestycyjnej. Nie należy traktować ich jako rekomendacji inwestowania w jakiekolwiek instrumenty finansowe lub formy doradztwa inwestycyjnego. DM BOŚ S.A. nie udziela gwarancji dokładności, aktualności oraz kompletności niniejszych informacji. Zaleca się przeprowadzenie we własnym zakresie niezależnego przeglądu informacji z niniejszego materiału.

Niezależnie, DM BOŚ S.A. zwraca uwagę, że inwestowanie w instrumenty finansowe wiąże się z ryzykiem utraty części lub całości zainwestowanych środków. Podjęcie decyzji inwestycyjnej powinno nastąpić po pełnym zrozumieniu potencjalnych ryzyk i korzyści związanych z danym instrumentem finansowym oraz rodzajem transakcji. Indywidualna stopa zwrotu klienta nie jest tożsama z wynikiem inwestycyjnym danego instrumentu finansowego i jest uzależniona od dnia nabycia i sprzedaży konkretnego instrumentu finansowego oraz od poziomu pobranych opłat i poniesionych kosztów. Opodatkowanie dochodów z inwestycji zależy od indywidualnej sytuacji każdego klienta i może ulec zmianie w przyszłości. W przypadku gdy materiał zawiera wyniki osiągnięte w przeszłości, to nie należy ich traktować jako pewnego wskaźnika na przyszłość. W przypadku gdy materiał zawiera wzmiankę lub odniesienie do symulacji wyników osiągniętych w przeszłości, to nie należy ich traktować jako pewnego wskaźnika przyszłych wyników. Więcej informacji o instrumentach finansowych i ryzyku z nimi związanym znajduje się w serwisie bossa.pl w części MIFID: Materiały informacyjne MiFID -> Ogólny opis istoty instrumentów finansowych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w instrumenty finansowe.