Czy debiut Facebooka wyznaczył szczyt na rynku akcji?

Spektakularny* debiut Facebooka na amerykańskiej giełdzie zainspirował część analityków i komentatorów do rozważań o tym czy pierwsze notowanie Facebooka na Nasdaq nie wyznaczyło rynkowego szczytu.

Słabe zachowanie akcji Facebooka (FB), których cena po debiucie około 11% powyżej ceny emisyjnej pod koniec sesji niemal powróciła do poziomu ceny emisyjnej (a nie spadła poniżej tej ceny dzięki zleceniom obronnym instytucji przygotowujących ofertę publiczną Facebooka) wzmocniło spekulacje o tym, że debiut FB wyznaczył lokalny szczyt na amerykańskim rynku akcji.

Zainspirowany analizą Darkha postanowiłem statystycznie podejść do tego zagadnienia. Na stronach RenaissanceCapital (RC) znajduje się lista 24 największych amerykańskich IPO (25 jest Facebook) z ostatnich 16 lat. Kryterium w zestawieniu RC jest wartość oferty.

Obliczyłem przeciętne zachowanie rynku na trzy miesiące (65 sesji) przed dużym debiutem na amerykańskim rynku akcyjnym i trzy miesiące (65 sesji) po dużym debiucie. W tym celu uśredniłem dane dla 24 poszczególnych debiutów. Co się okazało?

Poniższy wykres pokazuje przeciętne zachowanie rynku akcyjnego (indeksu S&P 500) w okresie 3 miesięcy przed i po dużych debiutach giełdowych w USA. Zachowanie rynku pokazane jest jak krzywa kapitału, z wartością 100 w dniu debiutu. ART to ‘any random time’ czyli zachowanie rynku w dowolnych 130 sesjach w okresie listopad 1996 – maj 2012:

Historyczne dane z rynku amerykańskiego nie potwierdzają tezy, że duże debiuty giełdowe wyznaczają lokalny szczyt na rynku akcyjnym. Jeśli historyczne zachowanie rynku w okresie dużych debiutów miałoby być jakąś wskazówką to należałoby się spodziewać w najbliższych dwóch miesiącach zachowania rynku powyżej ‘przeciętnej’. Statystyczna istotność takiej wskazówki jest jednak znikoma a sam efekt niewielki.

Powyższe dane zaprzeczają jednak popularnemu przekonaniu, że duże debiuty giełdowe wypadają na lokalnych szczytach rynku akcyjnego, przynajmniej w doniesieniu do dużych debiutów w USA. Nie ma w tym nic dziwnego – w końcu dlaczego mielibyśmy się spodziewać, że osoby planujący oferty publiczne dysponują wyjątkowymi umiejętnościami wyczucia rynku (market timing)?

* W pierwszych 30 sekundach handlu obrócono około 82 mln akcji FB a wartość obrotu zbliżyła się do 3,5 mld USD czyli 12 mld złotych. Dla porównania: największy DZIENNY obrót na WGPW to około 5 mld złotych (podaję za Rafałem Hirschem).

[Głosów:0    Średnia:0/5]

2 Komentarzy

  1. KrzychJ

    Byk:
    “Statystyczna znikomość takiej wskazówki jest jednak znikoma a sam efekt niewielki”

    1. trystero (Post autora)

      @ KrzychJ

      Dzięki, poprawiłem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proszę podać wartość CAPTCHA: *